Workshop I AM Empúries

Els dies 1, 2, 3 i 4 maig es va celebrar, al jaciment d'Empúries del Museu d'Arqueologia de Catalunya, el Workshop I AM Empúries, en el marc del projecte de cooperació internacional "International Augmented Med (I AM)".

El seminari, organitzat entre la Fundació i2CAT, el Departament d'Expressió Gràfica Arquitectònica (ETSAB, UPC) i el Museu d'Arqueologia de Catalunya, va comptar amb la participació de 20 estudiants dels darrers cursos de l'ETSAB. Per part de la UPC van impartir el seminari els professors del Departament d'Expressió Gràfica Arquitectónica I - ETSAB: Lluís Giménez (coordinador), Isidro Navarro (coordinador), Ernest Redondo (coordinador), Pau Majó, Carles Ferran i Mihai Brencea.

L'objectiu del seminari era realitzar el modelatge 3D de 12 edificis inscrits dins del parc arqueològic d’Empúries. Es van modelar 7 edificis de l’època grega i 5 de l’època romana tal i com si estiguessin construïts, destinats a ésser visualitzats per mitjans de realitat augmentada en un prova pilot sobre la funcionalitat d’aquestes eines per a entorns 3D en moviment i en temps real.

Els alumnes van poder col∙laborar amb els arqueòlegs del jaciment. Partint inicialment de les ruïnes i la seva base topogràfica, van realitzar els models en format “superfície malla 3D” basats en el programa Sketchup tot aplicant mapes de textures. En segona instancia van col∙laborar amb els enginyers i tècnics d’i2CAT, qui posteriorment integraran els models generats pels alumnes de l'ETSAB -amb un punt òptim de mida d’arxiu, qualitat de la imatge, precisió del model i funcionalitat- sobre sistemes iOS i Android.

El workshop va ser una oportunitat pels assistents per adquirir coneixements basats en un cas real. La experiència va incloure aspectes com la col∙laboració amb d’altres tècnics i experts, diferents metodologies de presa de dades in situ, la interpretació de la informació facilitada, el treball en equip i en xarxa, la optimització de models per aplicar a la realitat augmentada i com no, el coneixement d’història de la cultura i arquitectura greco‐romana de primera mà. Tot això en un temps força curt i intens a la vegada.

El projecte International Augmented Med (I AM) és un projecte de cooperació internacional que associa catorze organitzacions de set països dins l’àmbit mediterrani. Aquestes organitzacions es donen suport mutu intercanviant experiències i assistència tècnica destinades al desenvolupament d’activitats en el sector del turisme amb la promoció de serveis innovadors. La Fundació i2CAT es un dels socis d’aquest projecte i actualment està desenvolupant noves tècniques de realitat augmentada basades, en aquest cas, sobre les conegudes Ruïnes d’Empúries.

Presentació de l'App de RA sobre el patrimoni arqueològic a les Jornades APP aplicacions per a la promoció del patrimoni, Girona, 1-3 octubre 2014