Creativitat, Invenció i Emoció en Disseny

Professor: Josep Maria Fort Mir

Objectius

Proporcionar als estudiants coneixements sobre els procés creatiu lligat al projecte, contemplant tots els aspectes que incideixen en els seves successives etapes enteses en la seva complexitat i que van, des dels aspectes emotius i relatius als usuaris, fins a aspectes tecnològics, econòmics i productius, relatius a la situació i el context.

Aprendre a utilitzar el disseny com a eina de recerca, entenent la pràctica del projecte com exercici experimental que permet avaluar, mitjançant propostes concretes, l'aplicació dels marcs teòrics de referència i les hipòtesis de partida en casos reals, així com la seva incidència dins d'un context específic

Identificar la incidència dels diferents àmbits del disseny en la concepció, creació, desenvolupament i utilització d'un producte, desenvolupant la habilitat de determinar-ne el seu pes dins del procés mitjançant l'aplicació de diverses estratègies de projecte.

Desenvolupar la capacitat crítica en relació al objectes i l'entorn construït per tal de detectar disfuncions i/o contradiccions en el disseny i funcionament dels productes en relació a les necessitats, així com mancances i nous àmbits d'aplicació del disseny en situacions previsibles en un futur proper o immediat.

Els referents teòrics es centren en:
  • Creativitat i invenció en el procés de disseny.
  • L'espai habitable, objectes i informació. Percepció i confort
  • Humanització de la tecnologia
  • Matèria, indústria i personalització dels productes. La impressió 3D
  • Introducció al Situacionisme

Les sessions teòriques tracten temes com:
  • Disseny, cultura i societat. El Disseny Industrial a Catalunya. Miquel Milà i el FAD.
  • Materials de construcció, materials de projecte. Disseny emocional
  • La casa i la llar com a metàfores. El mite de la cabana primitiva
  • Disseny, Arquitectura, Art i Indústria. La construcció dels objectes. L'escola Bauhaus.
  • Disseny industrial, imatge i empresa. Raymond Loewy i Milton Glaser.
  • Materials i tecnologia. Aeronàutica, automoció i disseny. Carlo Mollino i Charles & Ray Eames.
  • Disseny, modernitat i pop-art; entre raó i emoció. Achile Castiglione, Vico Magistreti i De Pas - D'Urbino - Lomazzi.

Els àmbits de desenvolupament del Disseny de Producte son, genèricament:
  • Disseny d'objectes personals
  • Mobiliari i Arquitectura
  • Espais i ambients, públics i privats
  • Art i Disseny Industrial

Els exercicis pràctics, que consisteixen en el Disseny d'un Producte, es centren en l'escala personal i prenen com a referència el disseny de mobiliari, en sentit ampli. El disseny es proposa amb caire experimental. El plantejament general consisteix en:
  • Actualització d'elements habituals o creació de nous productes, que poden ser tant d'interior com d'exterior.
  • Adequació tant a les tecnologies actuals, incloses tant les TIC i els nous materials, com la realitat social i cultural, en permanent adaptació. Propostes de productes pensats per ser produïts industrialment, realitzat segons les possibilitats productives i comercials habituals en les empreses del sector.
  • Desenvolupament dels dissenys des de dues vessants, amb proposta teòrica i amb resolució tècnica i formal.

Bibliografia bàsica

Ambrose, G.; Harris, P. Design thinking. Lausanne: AVA Publishing SA, 2010. ISBN 978-2-940411-17-7.

Fort, Josep M. ADI-FAD (1960-2006): diseño industrial = industrial design. Barcelona: Associació de Disseny Industrial del Foment de les Arts Decoratives : Experimenta, 2007. ISBN 9788493064181.

Fort, Josep Ma. "The culture of design, step by step (... teaching of design or designing teaching?) The design of teaching". Temes de Disseny [en línia]. núm. 13

Griffero, T. Atmospheres: aesthetics of emotional spaces. London; New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. ISBN 9781472421722.

Norman, D. Emotional design: why we love (or hate) everyday things. New York: Basic Books, 2005. ISBN 978-0465051366.

Design: the whole story. London: Thames and Hudson, 2016. ISBN 978-0500292280.

Complementària

Norman, Donald A. The design of everyday things. Rev. and expanded ed.. New York: Basic Books, 2013. ISBN 978-0-465- 05065-9.

Plant, S. The Most Radical Gesture: The Situationist International in a Postmodern Age. London: Routledge, 1992. ISBN 978- 0415062220.

Rybczynski, W. Home: a short history of an idea. Harmondsworth: Penguin books, 1987. ISBN 0140102310.

Zumthor, P. Thinking architecture. Basel: Birkhäuser, 1999. ISBN 3-7643-6101-8.