Mobiliari i Arquitectura: de la Indústria al Disseny a Mida

Mobiliari i Arquitectura: de la Indústria al Disseny a Mida

Professor: Josep Mª Fort Mir

L'objectiu consisteix en iniciar als estudiants en el disseny d'elements de mobiliari, tant destinats a espais interiors com exteriors, contemplant des de la producció industrial i seriada, fins al disseny realitzat per a situacions i necessitats concretes i locals. El mobiliari apareix en una intersecció d'escales d'intervenció. Per la dimensió humana, participa en aspectes espacials, socials, culturals i simbòlics, compartint aspectes amb l'edificació i l'escala urbana. Però la seva construcció incorpora factors industrials, de producció, estandardització i distribució. La capacitat de produir gran nombre d'objectes iguals i situar-los en emplaçaments diversos, constitueixen factors diferencials. Les competències tracten la relació entre els aspectes propis de la producció industrial i l'arquitectura, i es centren en la capacitat d'establir relacions transversals entre disciplines aparentment diverses, però que participen alhora en el procés de disseny d'un producte industrial.

Alhora, el caire experimental de l'assignatura permet introduir temes de futur, com són el món dels vehicles elèctrics i el seu impacte en l'arquitectura, les ciutats intel·ligents, l'internet dels objectes, nous materials i xarxes d'informació, estalvi energètic i sostenibilitat. És a dir, tots aquells aspectes que irrompent a la vida quotidiana representen una modificació profunda de l'entorn en que vivim i, alhora, nous àmbits d'exercici professional dels Arquitectes, molt més enllà del reduït àmbit de la construcció de nous edificis.

Contingut

Teoria i pràctica es desenvolupen paral·lelament. Les sessions teòriques aporten referències de cultura general sobre el tema i orientacions d'aplicació als exercicis de projecte que es realitzen. Àmbits temàtics generals tractats en sessions teòriques:

1. Arquitectura i Indústria. La construcció dels objectes. Bauhaus, Hisao Hosoe, mobiliari i espai de treball.

2. Disseny, cultura i societat. El Disseny Industrial a Catalunya. Miquel Milà i el FAD.

3. Disseny industrial, imatge i empresa. Raymond Loewy i Milton Glaser

4. Materials i tecnologia. Aeronàutica i Disseny. Carlo Mollino i Charles & Ray Eames

5. Disseny, modernitat i pop-art; entre raó i passió. Archigram, Achile Castiglione, Vico Magistreti i De Pas - D'Urbino - Lomazzi

Els exercicis pràctics, en forma de Projectes, es centren en el disseny de Mobiliari, amb caire experimental:

Actualització d'elements habituals o creació de nous productes, que poden ser tant d'interior com d'exterior. Adequació tant a les tecnologies actuals, incloses tant les TIC i els nous materials, com la realitat social i cultural, en permanent adaptació. Propostes de mobiliari pensat per ser produït industrialment, realitzat segons les possibilitats productives i comercials habituals en les empreses del sector.

Els projectes es desenvolupen des de dues vessants, amb proposta teòrica i amb resolució tècnica i formal. Els projectes es realitzen en equips, i es presenten mitjançant ponències al conjunt de la classe, on es debaten. L'assignatura s'organitza a manera de laboratori, assajant diferents possibilitats de desenvolupament.

Bibliografia bàsica

Fort, J. M. ADI-FAD (1960-2006): diseño industrial = industrial design. Barcelona: Associació de Disseny Industrial del Foment de les Arts Decoratives: Experimenta, 2007. ISBN 9788493064181.

Fort, J. M. Arquitectura de pèrgoles i umbracle : un instrument per a l'aprenentatge de l'arquitectura. Saarbrücken: Academia Española, 2012. ISBN 9783848455478.

Fort, J. M. "Tribuna de disseny [secció fixa]". Barcelona, metròpolis mediterrània [en línea]. [Consulta: 02/07/2014]. Disponible en: http://www.bcn.cat/publicacions/b_mm/antics_bmm.htm.

Sembach, K.-J.; Leuthäuser, G.; Gössel, P. Diseño del mueble: en el siglo XX. Köln: Taschen, 1989. ISBN 3822800212.

Reculls de projectes de l'Assignatura Optativa (ETSAB) Mobiliari i Arquitectura: de la Indùstria al Disseny a mida

Complementària

Catàleg de productes seleccionats per als premis delta ADI FAD. Barcelona: ADI FAD, 19--.

Rybczynski, W. La Casa: historia de una idea. Madrid: Nerea, 1989. ISBN 9788489569140.

Tanizaki, J. El Elogio de la sombra. Madrid: Siruela, 1994. ISBN 8478442588.

Exercici dels alumnes